Programma 3: Duurzame leefomgeving

Onze inzet

Onze inzet

Resultaten 2020

Effecten corona

Begin vorig jaar was de verwachting dat de coronacrisis en economische teruggang binnen afzienbare termijn een effect zou hebben op bijvoorbeeld de woningmarkt. Dit is (tot nu toe) niet het geval geweest. Wel is de verwachting dat meer mensen bereid zijn op grotere afstanden te gaan wonen ten opzichte van hun formele werkplek en er daarmee een trek op gang kan komen naar aantrekkelijke steden zoals Zutphen.
De samenwerking met partijen en met bewoners verloopt anders door corona. Er zijn veel meer digitale overleggen en bij werk in uitvoering moeten extra maatregelen worden genomen. Deze maatregelen zullen uiteindelijk verdisconteert worden in de aanneemsommen.
Corona heeft een groot effect op mobiliteit, goederenvervoer, logistiek en inzicht in woon-werkverkeer. De verwachting is dat hier structurele effecten in zitten en dit ook ruimte biedt om ambities die de gemeente heeft rondom mobiliteit, stadslogistiek, zero emissie binnenstad, parkeerbeleid, deelmobiliteit en dergelijke te realiseren.

Wonen en volkshuisvesting

We voeren de in 2019 vastgestelde woonvisie “Zutphen, daar wil ik wonen” uit. In de woonvisie staan 3 ambities centraal: 1. Sterke positie als centrumgemeente; 2. Ambitieus in energietransitie en verlaging van woonlasten; 3. Sociaal-economisch evenwicht in woonwijken.

  • In 2020 zijn 384 nieuwbouwwoningen aan de woningvoorraad toegevoegd. Dit is een zeer hoge productie in vergelijking met voorgaande tien jaar.
  • De gemeente Zutphen heeft in 2020 nieuwe afspraken met de gemeenten in de Cleantech Regio en de Provincie Gelderland gemaakt voor woningbouw. Voor de periode 2020– 2030 is de maximale ruimte 2700 woningen. Hierin zitten bestaande afspraken inclusief harde plancapaciteit in vastgestelde bestemmingsplannen.
  • Woonbedrijf Ieder1, Woningstichting Ons Huis en de Stichting BOG hebben in 2020 veel geïnvesteerd in verduurzaming van hun bestaand vastgoed. Ieder1 heeft geïnvesteerd in hun bezit in het Waterkwartier, Noordveen en de Zuidwijken. Ons Huis investeert momenteel met name in verduurzaming van woningen in Warnsveld.
  • Verduurzaming van de sociale woningvoorraad is een belangrijk onderdeel van de jaarlijks te maken prestatieafspraken met de corporaties.
  • Stichting BOG heeft 10 jongerenwoningen gerealiseerd in Basseroord. De realisatie is ondersteund vanuit de gemeente Zutphen met subsidie. Realisatie van goedkope jongerenhuisvesting is speerpunt van de gemeente Zutphen.
  • In Noorderhaven is project Kade-Noord opgeleverd met veel koopappartementen in het dure prijssegment (vanaf € 270.000 tot 1,2 miljoen). Met het op de markt komen van de huurwoningen van Vesteda zijn voor een deel middeldure (tussen € 750-850 huur) en met name dure huurwoningen (vanaf € 850 huur) aan de Zutphense markt toegevoegd, die ruimte geven voor doorstroming. Daarnaast dragen deze woningen bij aan het aantrekken en behouden van financieel draagkrachtige inwoners.
  • In Leesten zijn drie nieuwbouwprojecten gestart: Bolle Enk door Kalliste en Van Campen Bouw, Berghege – oost en BPD Laan van de Highlanders en Pottstraat. BPD is de voorbereiding gestart van de 'Houtwal'. In Leesten worden momenteel veel middeldure en dure koop ééngezinswoningen en seniorenwoningen  (vanaf € 250.000) gebouwd.
  • De voorbereidingen zijn gestart voor de uitwerking van woningbouw Leesten-Schouwbroek  en  De Hoven.
  • Verschillende inbreidingen in de binnenstad en kleinere toevoegingen in historisch vastgoed zijn in voorbereiding (Klein Vaticaan, Polsbroekpassage, Vispoortplein) of afronding (Beukerstraat 87).

Duurzaamheid

Warmtetransitie, opwekken van duurzame energie en energiebesparing zijn de speerpunten van onze duurzaamheidsaanpak. In de paragraaf duurzaamheid doen we verslag van de inzet op deze drie onderdelen.

Omgevingswet en omgevingsvisie

Omgevingswet

De omgevingswet treedt (voor zover nu bekend) op 1 januari 2022 in werking. Samen met de raadswerkgroep wordt het proces voorbereid tot besluitvorming over relevante onderwerpen in de raad. Ook de gemeentelijke organisatie bereidt zich voor op de Omgevingswet.

  • Alle regels met betrekking tot de fysieke leefomgeving die nu nog verspreid staan in diverse verordeningen moeten met inwerkingtreding van de Omgevingswet worden geïntegreerd in één omgevingsplan. Om dit overzicht te krijgen is in 2020 vooruitlopend op de invoering - als tussenstap - één verordening fysieke leefomgeving Zutphen voorbereid waarin de regels over de fysieke leefomgeving uit de huidige verordeningen worden gebundeld. In het tweede kwartaal van 2021 wordt de verordening Fysieke leefomgeving ter vaststelling aan de raad voorgelegd.
  • We maken de werkprocessen omgevingswetproof om de dienstverlening aan onze inwoners en bedrijven te optimaliseren. Voor de complexe ruimtelijke initiatieven hebben we een werkproces met een ambtelijke omgevingstafel ingericht om integraal te adviseren over deze initiatieven. Begin 2021 gaan we met deze werkwijze oefenen. Doel is om initiatieven integraal te verkennen en mogelijkheden te onderzoeken, en eventueel te begeleiden naar een verzoek tot aanpassing van het omgevingsplan of een conceptaanvraag vergunning.
  • In het najaar van 2020 is de benodigde ICT aangesloten op het landelijke DSO (digitaal stelsel omgevingswet).

Omgevingsvisie Stedelijk Gebied

We gaan door met de ontwikkeling van de Omgevingsvisie om invulling te geven aan de samenhangende koers van de stad en de deelgebieden waaruit de stad bestaat. De inventarisatie en analyse op Zutphen zijn afgerond (stappen 1-3 (van 8) van de opdracht). We zijn gestart met stap 4 en gaan daar in 2021 mee verder. Hierin staat verkenning naar de sterke punten en kansen voor de stad centraal. Deze stap doen we samen met het college, de raad en de samenleving.

Omgevingsplan Landelijk Gebied

In 2020 zijn alle reacties op het voorontwerp Omgevingsplan Landelijk Gebied verwerkt.  Begin 2021 start de formele procedure van het ontwerp omgevingsplan.

Ruimtelijke ontwikkelingen

  • Er is vanuit ruimtelijke ontwikkeling bijgedragen aan de inhoud van de concept-RES, Zutphen Stroomt, wijkaanpak en programma binnenstad.
  • In aanvulling op ontwikkeling van de binnenstad is de Bestuursopdracht Polsbroek vastgesteld. Dit is een concretisering van het raadsbesluit die opdracht geeft aan het college met dit gebied aan de slag te gaan.
  • Verschillende private initiatieven worden momenteel geconcretiseerd, mede in de lijn van liggende visies en de concept omgevingsvisie. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de herontwikkeling van de Aldi locatie en Prins Bernhardlaan, beide gelegen in de zogenaamde “Linie van Hooff”. 
  • Een aantal grotere projecten loopt, zoals het ondergronds brengen van de hoogspanningsleiding langs de Den Elterweg, de ontwikkeling van Klein Vaticaan, de rondweg bij De Hoven, de Noordrand de Hoven en de procedurele kant van plaatsing van de windmolens ten noorden van De Mars. 

Mobiliteit en bereikbaarheid

  • Vlot en veilige fietsroute Deventer-Gorssel-Zutphen: onder aanvoering van de Cleantech Regio werken de gemeenten Zutphen, Lochem en Deventer en de provincie Gelderland  aan de ontwerpen van drie routevarianten. We houden rekening met andere projecten, zoals de verbreding van de A1 en het bedrijventerrein Deventer.
  • Het nieuwe ontwerp van de Deventerweg is vastgesteld door het college. De raad heeft een aanvullend uitvoeringskrediet beschikbaar gesteld. Het ontwerp van het kruispunt met de Van der Capellenlaan is zo goed als gereed. Beide projecten worden nu samengevoegd en voorbereid voor uitvoering. Mede door de ontwikkelingen 2020 heeft dit project vertraging opgelopen. Uitvoering vindt nu plaats in 2021.
  • Na aanleg van rondweg De Hoven krijgen de Kanonsdijk en vooral de Weg naar Voorst een ander ontwerp. Deze ontwerpen zijn uitgewerkt en door het college vastgesteld. De uitvoering is afhankelijk van de planning van de provinciale rondweg. Hier is de provincie inmiddels mee begonnen.
  • De mobiliteitsvisie binnenstad is door de raad vastgesteld. Een van de aandachtspunten uit de visie is het verbeteren van fietsparkeren. Er is een verkenning uitgevoerd naar kansen en knelpunten. Daarnaast is een start gemaakt met uitbreiden van fietsparkeren op meerdere locaties.
  • Er is een ontwerp uitvoeringsprogramma mobiliteit opgesteld als uitwerking van de visie Mobiliteit in de binnenstad. Dit ontwerp wordt begin 2021 voor inspraak opengesteld en daarna aan de raad voorgelegd ter besluitvorming.
  • In het derde kwartaal van 2020 heeft de provincie subsidie beschikbaar gesteld voor de Packagedeal fiets de Mars. Door krappe bezetting kan dit project pas in 2021 worden opgepakt. Inmiddels is er een projectleider aangewezen die een start heeft gemaakt.

Beheer en onderhoud

  • In 2019 hebben we het onderhoudsniveau van onze wegen, openbare verlichting, riolering, water, bruggen, gebouwen en viaducten, openbaar groen en speelvoorzieningen vastgesteld en geborgd in het beheersysteem. Dit systeem is in 2020 geactualiseerd. We stemmen de onderhoudsniveaus van de verschillende onderdelen zoveel mogelijk op elkaar af.
  • We laten de kapitaalgoederen systematisch keuren zodat wij voldoen aan onze zorgplicht. De uitkomsten van de keuring worden weer gebruikt als input voor de werk- en onderhoudsplannen.
  • In 2020 hebben we extra bezuinigd, op het beheer in de openbare ruimte, waardoor er versoberd is.

Wegen

  • Het Assetmanagementplan Wegen 2018-2022 is zo ver dat deze in 2021 voorgelegd kan worden. Dit plan gaat onder meer over onderhouds- en kwaliteitsniveaus en risicoaansprakelijkheid. Het is Zutphens eerste meerjarenplan voor de openbare ruimte en richt zich specifiek op de wegen.
  • Dagelijks en groot onderhoud is uitgevoerd conform uitkomsten inspecties, tevens is het gladheidbestrijdingsplan conform vaststelling uitgevoerd.  

Openbare verlichting

  • We hebben een masterplan verlichting, waarbij we bezig zijn om alle verlichting in de gemeente te verduurzamen en 'op afstand' aanpasbaar te maken.
  • Er is actieve participatie van bewoners over openbare verlichting en aanpassingen.  
  • Een deel van het krediet om de openbare verlichting is in 2020 ingezet. Hieruit zijn 212 armaturen vervangen in de binnenstad. Dit krijgt in 2021 een vervolg.

Water en riolering

  • De rioolvervanging in de Van Dorthstraat en omgeving is inmiddels uitgevoerd. Hier is een compleet gescheiden rioolstelsel aangelegd met infiltratieriolen en wadi’s.  De rioolvervangingen in Warnsveld is gestart. Ook hier wordt een volledig gescheiden rioolstelsel aangebracht.
  • We zijn begonnen met de inspectie van het transportriool dat in de Berkel ligt ter hoogte van de Berkelsingel. De feitelijke inspectie zal in 2021 plaatsvinden.
  • Samen met het waterschap hebben we een studie gedaan naar het verbeteren van de waterverdeling binnen Zutphen. Diverse scenario’s zijn uitgewerkt waarna een voorkeursscenario is beschreven. Hierin zijn stappen beschreven om tot een robuuster watersysteem te komen.
  • Door bewustwording en stimulering is er een flinke toename in aanvragen van  afkoppelsubsidies. Van 26 in 2019 naar 58 aanvragen in 2020.

Bruggen, viaducten, keringen en steigers

Algemeen

  • Het onderhoud aan onze kunstwerken is vastgesteld op basis van periodieke inspecties en de verwachte levensduur. Met die gegevens is het Meerjarenplan Civieltechnische Kunstwerken geactualiseerd voor een periode van minimaal 5 jaar. Op grond van het meerjarenplan is de financiering van het groot onderhoud bepaald. We passen duurzame materialen en energie toe.
  • Het vijfjarenplan voor het beheer van de kleine constructies (viaducten, keringen, steigers) is uitgevoerd en alle doelen zijn bereikt.

IJsselbrug

  • Er is een uitgebreide inspectie geweest van de oude IJsselbrug. Daarbij is de volledige sterkte van de IJsselbrug onderzocht. Deze informatie is relevant voor het opstellen van een 20 jaren plan voor civiele constructies en het actualiseren van het meerjarenonderhoudsplan.
  • Er is een studie verricht naar de benodigde vervanging van de aanbruggen om een duidelijk beeld te hebben van de kosten, uitvoeringsmogelijkheden en -methode.
  • Het hefgedeelte van de oude IJsselbrug is aangepast. De ballast is vervangen en opnieuw gebalanceerd. Tijdens de aanpassingen is een nieuwe Risico Inventarisatie en Evaluatie verricht.

Overig

  • Er is een concept meerjarenonderhoudsplan geformuleerd voor de civiele constructies waarbij alle kosten in beeld zijn gebracht voor het onderhoud van de constructies voor de komende 20 jaar. De basis voor kostendoorrekening is volwaardig kunnen functioneren en voldoen aan de geldende eisen, afgesproken normen en sterkteberekeningen.
  • Er zijn diverse bruggen gerenoveerd: Kapperalleebrug, Gaffelbrug, Schapenweidebrug.
  • Er is gestart met de aanleg van de opstapsteiger voor de fluisterboten. Bij het verrichten van de werkzaamheden worden de restanten van de vestingwerken op een goede wijze ingepast.
  • De riolering bij de woonboten van de Houthaven is aangelegd.
  • Bij de industriehaven is steenbestorting aangebracht ten behoeve van de stabiliteit.
  • De havens zijn geïnspecteerd op diepte. Voor de havens hebben we de kosten inzichtelijk gemaakt van baggeren en eventueel verder verdiepen.

Openbaar groen en spelen

  • Binnen het openbaar groen is getracht het geheel te onderhouden volgens de beheer afspraken. Winkelcentra en het centrum op A niveau, de overige wijken op B niveau.
    Boombeheer is uitgezet op basis van VTA (visuele inspectie). Dit betekent dat 2 wijken, Warnsveld en Waterkwartier, een VTA ronde ondergaan met daarbij een snoeiadvies wat is uitgevoerd.
  • Berm- bloembeheer is volop in ontwikkeling. Afgelopen periode zijn meer grasvakken extensief beheerd. Begrazing door schapen is een succes gebleken en wordt in 2021 gecontinueerd. Het aantal groenvakken dat door middel van adoptie wordt onderhouden is gegroeid. Bewoners voelen zich hierdoor prettiger in hun leefomgeving. Het opruimen van zwerfvuil in de openbare ruimte wordt samen met en door onze inwoners uitgevoerd. Het aantal deelnemers blijft stijgen.
  • De gedenkparken zijn verder in ontwikkeling en hebben meer aandacht gekregen dan in het verleden, het is een continu maar langzaam proces. Meer vrijheid voor de nabestaanden en een flexibeler gebruik van de gedenkparken maken een betere exploitatie van de gedenkparken mogelijk.
  • Speeltoestellen voldoen aan het attractiebesluit, ze zijn heel en veilig. Er is extra bezuinigd, er zijn (afgekeurde) toestellen verwijderd maar niet vervangen.

Onderhoud gebouwen inclusief vastgoedportefeuille

  • In 2020 hebben we voor onderhoud van het gemeentelijk vastgoed € 850.000 aangevraagd voor 29 objecten. We hebben helaas niet alle onderhoudswerkzaamheden kunnen realiseren omdat het een bewogen jaar was door de neveneffecten van corona. Er is veel druk op de uitvoerende partijen komen te liggen in verband met de lockdown en uitval van personeel door corona, waardoor de uitvoer van diverse onderhoudswerkzaamheden uitgesteld of niet uitgevoerd is. Daarnaast zijn er vanuit het team vastgoed extra werkzaamheden gedaan betreft ventilatie in gebouwen gerelateerd aan corona en ondersteuning aan het crisisteam betreft vragen omtrent de betaling en eventuele kwijtschelding van huurpenningen.
  • Naast het bovengenoemde hebben we wel het onderhoud aan 17 objecten kunnen uitvoeren. Voor de overige 12 objecten moet het onderhoud nog plaatsvinden in de komende periode. Doordat het onderhoud aan 12 objecten niet is uitgevoerd is er een bedrag overgebleven van € 202.792,40 wat terugvalt in de reserve/voorziening.
  • Naast het uitgevoerde onderhoud aan het vastgoed is eind 2020 het beheerplan voor de vastgoedportefeuille gepresenteerd aan college en raad en goedgekeurd voor 5 jaar.
  • In 2020 hebben we de verkoop van de Zaadmarkt 88 (voormalig museum Henriëtte Polak) kunnen realiseren en zijn we bezig geweest met de voorbereiding van het verdere vastgoed wat in de verkoop portefeuille staat.
  • Voor de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed zijn de eerste scans en Duurzaam Monumenten Rapporten opgeleverd. De verkenning naar de vergaande verduurzaming is opgestart en medio 2021 kunnen we hier een aantal keuzen aan het college voorleggen.
Deze pagina is gebouwd op 06/28/2021 09:41:32 met de export van 06/28/2021 09:29:21