Overige informatie

Begrotingsrechtmatigheid

Begrotingsrechtmatigheid

Met de invoering van de Wet dualisering is de kaderstellende en controlerende functie van de gemeenteraad versterkt. In dat kader zijn aanpassingen in de Gemeentewet aangebracht. Om de gemeenteraad te helpen om zijn controlerende taak te vervullen is ook de positie van de accountant veranderd. De externe accountant wordt rechtstreeks benoemd door de gemeenteraad. Hij ondersteunt de raad in zijn controlerende functie ten aanzien van de rechtmatigheid.
Accountants moeten een controleverklaring over getrouwheid én over de rechtmatigheid verstrekken. Hiervoor is het noodzakelijk dat de accountant de beschikking heeft over een vastgesteld Controleprotocol en bijbehorend normenkader. Het Controleprotocol (inclusief normenkader) is vastgesteld in de raadsvergadering van 16 december 2019. In het Controleprotocol is de rechtmatigheidcontrole voor 2020 beperkt tot de onderdelen recht, hoogte en duur. Dit vormt voor de accountant het handvat voor de controle.
De feitelijke stand van zaken komt jaarlijks in beknopte vorm tot uitdrukking in de controleverklaring inzake de rechtmatige totstandkoming van de in de jaarrekening verantwoorde baten, lasten en balansmutaties evenals in het verslag van bevindingen van de accountant.

Toelichting begrotingsrechtmatigheid programma’s met een lastenoverschrijding.
 In het kader van de rechtmatigheid begrotingsafwijkingen dienen programma’s met een lastenoverschrijding in het kader van een rechtmatige verantwoording adequaat te worden toegelicht waaruit blijkt dat deze passen binnen het bestaande beleid van de gemeente of dat deze direct worden gecompenseerd door hogere opbrengsten/baten. Dit leidt er toe dat van een aantal programma’s de lastenoverschrijding hierna wordt gemeld.

Programma 2 Veilige stad

Op dit programma is een lastenoverschrijding van € 80.000 ontstaan. Deze overschrijding wordt veroorzaakt door een hogere huisvestingskosten voor de brandweerkazerne. Tot vorig jaar waren de huisvestingskosten voor de brandweerkazerne voor rekening van de VNOG. Vanaf 2021 komen deze terecht bij de gemeente. Deels staat hier ook een huurverhoging tegenover, maar dat dekt niet de totale extra lasten. In 2021 is de begroting hier op aangepast. Gedurende 2020 is hier melding van gemaakt in de bestuursrapportages. Bovendien betreft dit een wettelijke taak.

Programma 4 Vitale samenleving

Op dit programma is een lastenoverschrijding van € 4.191.000 ontstaan. Deze overschrijding wordt veroorzaakt door verschillende oorzaken:
-Sociaal domein, onderdeel inkomensvoorziening, product 610: € 6.728.000 incidenteel nadeel vanwege de TOZO regeling. Tegenover deze extra lasten staan ook extra inkomsten omdat de TOZO regeling geheel door het rijk gecompenseerd wordt.
Sociaal domein, onderdeel maatschappelijke zorg, product 620: € 1.005.000 op diverse onderdelen van de WMO uitgaven zoals Begeleiding, Individuele hulpmiddelen en diverse betaalde continuïteitsbijdragen i.v.m. de coronapandemie.
Sociaal domein, onderdeel jeugd, product 630: € 2.509.000 nadeel op de jeugdhulpverlening, onderdeel Zorg in Natura en PGB.

Deze  overschrijdingen betreffen wettelijke taken, ook zijn deze overschrijdingen in de bestuursrapportages al gemeld.

Bovenstaande verklaringen geven aan dat er geen onrechtmatige begrotingsoverschrijdingen hebben plaats gevonden.

Toelichting begrotingsrechtmatigheid met betrekking tot kredietoverschrijdingen
Naast de begrotingsrechtmatigheid bij de programma’s wordt hier aandacht geschonken aan de beoordeling van de investeringen/kredieten met een uitgavenoverschrijding. In dit kader dient adequaat toegelicht te worden waaruit blijkt dat deze passen binnen het bestaande beleid van de gemeente of dat deze direct worden gecompenseerd door hogere opbrengsten/baten. Dit leidt er toe dat van een aantal investeringen de lastenoverschrijding hierna wordt gemeld. Hierbij is uitgegaan van investeringen met een afwijking groter dan € 50.000.

IJsselboulevards Marszijde/haven 
De investering in de aanleg van de Noorderhaven is 7.976.000 per 31-12-2020 (haven,sanering,steigers). Hiervan is 4.427.000 gesubsidieerd (provincie,Rijk,EU). De gemeentelijke bijdrage in de haven is tot nu toe 3.549.000, waar 2.000.000 begroot was. Hierin is opgenomen de kosten van herstel, waar de Raad over geïnformeerd is en waarover nog een rechtszaak loopt. De definitieve gemeentelijke investering kan bepaald worden na uitslag van de rechtszaak tegen Marimat, ook kan dan de definitieve wijze van verwerking in de begroting bepaald worden.
Riool Melatensteeg
Voor het vervangen van het Riool aan de Melatensteeg is een krediet beschikbaar gesteld van € 130.000. Per 31-12-2020 is hierop € 239.000 uitgegeven. De overschrijding op dit krediet wordt in 2021 tenietgedaan omdat er nog een inkomsten komen van een derde partij  wanneer de werkzaamheden volledig zijn afgerond.  

Zoals in de tabel valt af te lezen zijn de overschrijdingen toegelicht en passen binnen de kaders van bestaand beleid en/of worden gedekt via opbrengsten/baten of de gemeenteraad is gedurende het begrotingsjaar op de hoogte gebracht.

Deze pagina is gebouwd op 06/28/2021 09:41:32 met de export van 06/28/2021 09:29:21