Paragrafen

Financiering

Onze inzet

Het volgende overzicht van de kasgeldlimiet moeten wij op basis van de regelgeving verplicht opnemen. Hieruit blijkt dat we in het 1e kwartaal niet hebben voldaan aan de kasgeldlimiet.

Kasgeldlimiet per 1-1-2020

Bedragen * € 1.000

Omvang begroting per 1 januari 2020

173.724

Kasgeldlimiet in procenten van de grondslag

8,50%

Kasgeldlimiet in bedrag

14.767

Periode

Jan - mrt

apr - jun

jul - sept

okt - dec

Jaar

Vlottende schuld

Opgenomen gelden < 1 jaar

17.667

19.333

9.333

7.000

13.333

Schuld in rekening-courant

52

434

526

253

316

Totaal vlottende schuld

17.719

19.767

9.859

7.253

13.649

Vlottende middelen

Contante gelden in kas

22

13

25

22

21

Tegoeden in rekening-courant

1.453

7.530

5.120

2.830

4.233

Overige uitstaande gelden < 1 jaar

0

0

0

0

0

Totaal vlottende middelen

1.475

7.543

5.145

2.852

4.254

Toets kasgeldlimiet

Totaal netto vlottende schuld

16.244

12.224

4.714

4.401

9.395

Toegestane kasgeldlimiet

14.767

14.767

14.767

14.767

14.767

Ruimte (+) / Overschrijding (-)

-1.477

2.543

10.053

10.366

5.372

In 2020 waren er geen langdurige overtollige liquide middelen. Wel zijn er  kortlopende middelen aangetrokken in de vorm van kasgeldleningen. De gemiddelde kasgeldlening in 2020 bedroeg bijna € 10 miljoen tegen een rentepercentage van gemiddeld -0,41% (Rente € 49.000). (Sinds begin 2015 is het rentepercentage voor Kasgeldleningen gedaald naar een negatief percentage. Dit betekent dat we rente ontvangen in plaats van betalen.)
Volgens artikel 4 lid 1 van Wet Financiering Decentrale Overheden mag de gemiddelde netto - vlottende schuld per kwartaal de kasgeldlimiet niet overschrijden. Indien voor het derde achtereenvolgende kwartaal de kasgeldlimiet overschreden wordt, dan dient de provincie hiervan op de hoogte te worden gesteld en dienen er maatregelen te worden getroffen. In het 1e kwartaal van 2020 is vastgesteld dat de kasgeldlimiet met € 1.476.000 is overschreden. De financiering van de overschrijding van de kasgeldlimiet met kort geld heeft € 17.000 rentevoordeel opgeleverd. Hadden we direct een nieuwe lening aangetrokken dan hadden we over deze periode € 3.000 rente betaald. Dus per saldo een voordeel van € 20.000.

Liquiditeitsoverzicht

Een liquiditeitsoverzicht geeft weer alle inkomsten en uitgaven  in een bepaalde periode. Dit overzicht geeft inzicht in de toekomstige situatie. De liquiditeitsoverzicht 2020 ziet er als volgt uit:

Rentetoerekening

Het schema hieronder geeft inzicht in de rentelasten externe financiering, het renteresultaat en de wijze van rentetoerekening. En de verwerking van de rentelasten en -baten in de begroting en de jaarstukken. De rentevergoeding over het eigen vermogen wordt berekend met een rentepercentage van 1%. Dit percentage is gebaseerd op het gewogen gemiddelde van de externe  rentelasten over de lang en kort aangetrokken financieringsmiddelen. Het toerekenen van de  werkelijke rentekosten aan de desbetreffende taakvelden moet worden toegerekend met behulp van de renteomslag percentage. De gemeente Zutphen hanteert een omslagrente van 1,43%. De basis hiervoor is de boekwaarde van de activa die bij de taakvelden hoort. De omslagrente mag maximaal 0,5% afwijken van het werkelijke rentepercentage  dat aan de taakvelden moet worden toegerekend.  

Rente toerekening

Bedragen * € 1.000

a. De externe rentelasten over de korte en lange financiering

3.249

b. De externe rentebaten

-591

Totaal door te rekenen externe rente

2.658

c. De rente doorberekend aan de grondexploitatie

-480

De rente doorberekend aan de betreffende taakveld

0

Saldo c

-480

Saldo door te rekenen externe rente

2.177

d1. Rente over eigen vermogen

0

d2. Rente over voorzieningen

0

De aan taakvelden toe te rekenen rente

2.177

e. De werkelijk aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag)

2.003

f. Rente resultaat op het taakveld rente treasury

-174

Renterisiconorm

De renterisico op de lang lopende leningen is in de wet Financiering Decentrale Overheden omschreven als: ‘de mate waarin het saldo van de rentelasten en de rentebaten van een openbaar lichaam verandert door wijzigingen in het rentepercentage op leningen en uitzettingen met een oorspronkelijke looptijd van een jaar of langer’. Het renterisico op de vaste schuld moet voldoen aan de rente risiconorm; deze norm is een wettelijke uitvoeringsregeling uitgewerkt als een bedrag ter hoogte van 20% van het begrotingstotaal.
De berekening van het renterisico op de vaste schuld vindt plaats volgens een wettelijk voorgeschreven model.

Renterisiconorm en renterisico's van de vaste schuld

Bedragen * € 1.000

Renterisico op vaste schuld

Budget 2020

Realisatie 2020

Budget 2021

1. Renteherziening op vaste schuld o/g

862

862

0

2. Betaalde aflossingen

9.577

9.577

11.626

3. Renterisico op vaste schuld (1+2)

10.439

10.439

11.626

Renterisiconorm

4. Begrotingstotaal

173.724

173.724

177.411

5. Het bij ministeriele regeling vastgestelde percentage

20%

20%

20%

6. Renterisiconorm

34.745

34.745

35.482

Toets renterisiconorm

6. Renterisiconorm

34.745

34.745

35.482

3. Renterisico op vaste schuld

10.439

10.439

11.626

7. Ruimte (+) / Overschrijding (-) (6-3)

24.306

24.306

23.856

Uit bovenstaande tabel blijkt dat het renterisico op de vaste schuld in 2020 binnen de wettelijk gestelde normen is gebleven.

Leningenportefeuille

In onderstaand overzicht geven wij de mutatie in de leningenportefeuille weer.

Leningportefeuille (bedragen * € 1.000)

2018

2019

2020

2020

Beginstand per 1 januari

115.003

131.691

132.659

2,52%

Nieuwe leningen

25.000

10.000

0

0,00%

Reguliere aflossingen

-8.312

-9.032

-9.577

3,02%

Vervroegde aflossingen

Renteaanpassing (oud percentage)

-3.370

0

-862

3,64%

Renteaanpassing (nieuw percentage)

3.370

0

862

0,26%

Eindstand per 31 december

131.691

132.659

123.081

2,45%

Per saldo is de leningenportefeuille in 2020 afgenomen met € 9.577.000,-.

Overzicht vaste uitzettingen 2020

Portefeuille vaste uitzettingen per 31-12-2020 (excl. Leningen BWS)

Naam geldnemer (bedragen * € 1.000)

Begin uitzetting

Restant uitzetting

Weging in portefeuille

Vaste uitzettingen publieke taak

Woningcorporaties

N.V. Stadsherstel

363

0

0,00%

Woningstichting Ieder1

15.792

8.442

39,68%

Woningbedrijf Ons Huis

4.538

0

0,00%

Subtotaal Woningcorporaties

20.693

8.442

39,68%

Overige instellingen

Stichting Hanzehof Zutphen

8.860

6.229

29,28%

Diverse personen i.v.m. gem. Stimuleringsregeling

6.011

3.277

15,40%

St. Beheer registergoederen inz. Museum Kip

345

345

1,62%

St. WoningEsco

400

400

1,88%

Ijsselwind B.V.

58

58

0,28%

Krediethypotheken (suite4SD)

210

210

0,98%

Project PI

126

111

0,52%

Coöperatie Zonnestroom

500

1.313

6,17%

Subtotaal overige instellingen

16.510

11.943

56,13%

Totaal uitzettingen publieke taak

37.203

20.385

95,81%

Vaste uitzettingen geen publieke taak

Hypothecaire geldleningen ambtenaren

1.905

891

4,19%

Totaal uitzettingen geen publieke taak

1.905

891

4,19%

Totaal vaste uitzettingen

39.108

21.276

100,00%

De rente en aflossing van de leningen verstrekt aan de Stichting Hanzehof Zutphen wordt verrekend met de te verstrekken subsidie. De hypothecaire geldleningen ambtenaren heeft betrekking op de regeling van de voormalige gemeente Warnsveld. Met ingang van 1-1-2009 is in artikel 2 van de Wet Financiering Decentrale Overheden een nadrukkelijk verbod van hypothecaire leningen aan het personeel van openbare lichamen opgenomen. Dit verbod geldt voor nieuwe hypotheken.

Deze pagina is gebouwd op 06/28/2021 09:41:32 met de export van 06/28/2021 09:29:21