Onze inzet
Het volgende overzicht van de kasgeldlimiet moeten wij op basis van de regelgeving verplicht opnemen. Hieruit blijkt dat we in het 1e kwartaal niet hebben voldaan aan de kasgeldlimiet.
Kasgeldlimiet per 1-1-2020 | Bedragen * € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omvang begroting per 1 januari 2020 | 173.724 | ||||
Kasgeldlimiet in procenten van de grondslag | 8,50% | ||||
Kasgeldlimiet in bedrag | 14.767 | ||||
Periode | Jan - mrt | apr - jun | jul - sept | okt - dec | Jaar |
Vlottende schuld | |||||
Opgenomen gelden < 1 jaar | 17.667 | 19.333 | 9.333 | 7.000 | 13.333 |
Schuld in rekening-courant | 52 | 434 | 526 | 253 | 316 |
Totaal vlottende schuld | 17.719 | 19.767 | 9.859 | 7.253 | 13.649 |
Vlottende middelen | |||||
Contante gelden in kas | 22 | 13 | 25 | 22 | 21 |
Tegoeden in rekening-courant | 1.453 | 7.530 | 5.120 | 2.830 | 4.233 |
Overige uitstaande gelden < 1 jaar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal vlottende middelen | 1.475 | 7.543 | 5.145 | 2.852 | 4.254 |
Toets kasgeldlimiet | |||||
Totaal netto vlottende schuld | 16.244 | 12.224 | 4.714 | 4.401 | 9.395 |
Toegestane kasgeldlimiet | 14.767 | 14.767 | 14.767 | 14.767 | 14.767 |
Ruimte (+) / Overschrijding (-) | -1.477 | 2.543 | 10.053 | 10.366 | 5.372 |
In 2020 waren er geen langdurige overtollige liquide middelen. Wel zijn er kortlopende middelen aangetrokken in de vorm van kasgeldleningen. De gemiddelde kasgeldlening in 2020 bedroeg bijna € 10 miljoen tegen een rentepercentage van gemiddeld -0,41% (Rente € 49.000). (Sinds begin 2015 is het rentepercentage voor Kasgeldleningen gedaald naar een negatief percentage. Dit betekent dat we rente ontvangen in plaats van betalen.)
Volgens artikel 4 lid 1 van Wet Financiering Decentrale Overheden mag de gemiddelde netto - vlottende schuld per kwartaal de kasgeldlimiet niet overschrijden. Indien voor het derde achtereenvolgende kwartaal de kasgeldlimiet overschreden wordt, dan dient de provincie hiervan op de hoogte te worden gesteld en dienen er maatregelen te worden getroffen. In het 1e kwartaal van 2020 is vastgesteld dat de kasgeldlimiet met € 1.476.000 is overschreden. De financiering van de overschrijding van de kasgeldlimiet met kort geld heeft € 17.000 rentevoordeel opgeleverd. Hadden we direct een nieuwe lening aangetrokken dan hadden we over deze periode € 3.000 rente betaald. Dus per saldo een voordeel van € 20.000.
Liquiditeitsoverzicht
Een liquiditeitsoverzicht geeft weer alle inkomsten en uitgaven in een bepaalde periode. Dit overzicht geeft inzicht in de toekomstige situatie. De liquiditeitsoverzicht 2020 ziet er als volgt uit:
Rentetoerekening
Het schema hieronder geeft inzicht in de rentelasten externe financiering, het renteresultaat en de wijze van rentetoerekening. En de verwerking van de rentelasten en -baten in de begroting en de jaarstukken. De rentevergoeding over het eigen vermogen wordt berekend met een rentepercentage van 1%. Dit percentage is gebaseerd op het gewogen gemiddelde van de externe rentelasten over de lang en kort aangetrokken financieringsmiddelen. Het toerekenen van de werkelijke rentekosten aan de desbetreffende taakvelden moet worden toegerekend met behulp van de renteomslag percentage. De gemeente Zutphen hanteert een omslagrente van 1,43%. De basis hiervoor is de boekwaarde van de activa die bij de taakvelden hoort. De omslagrente mag maximaal 0,5% afwijken van het werkelijke rentepercentage dat aan de taakvelden moet worden toegerekend.
Rente toerekening | Bedragen * € 1.000 | |
---|---|---|
a. De externe rentelasten over de korte en lange financiering | 3.249 | |
b. De externe rentebaten | -591 | |
Totaal door te rekenen externe rente | 2.658 | |
c. De rente doorberekend aan de grondexploitatie | -480 | |
De rente doorberekend aan de betreffende taakveld | 0 | |
Saldo c | -480 | |
Saldo door te rekenen externe rente | 2.177 | |
d1. Rente over eigen vermogen | 0 | |
d2. Rente over voorzieningen | 0 | |
De aan taakvelden toe te rekenen rente | 2.177 | |
e. De werkelijk aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) | 2.003 | |
f. Rente resultaat op het taakveld rente treasury | -174 |
Renterisiconorm
De renterisico op de lang lopende leningen is in de wet Financiering Decentrale Overheden omschreven als: ‘de mate waarin het saldo van de rentelasten en de rentebaten van een openbaar lichaam verandert door wijzigingen in het rentepercentage op leningen en uitzettingen met een oorspronkelijke looptijd van een jaar of langer’. Het renterisico op de vaste schuld moet voldoen aan de rente risiconorm; deze norm is een wettelijke uitvoeringsregeling uitgewerkt als een bedrag ter hoogte van 20% van het begrotingstotaal.
De berekening van het renterisico op de vaste schuld vindt plaats volgens een wettelijk voorgeschreven model.
Renterisiconorm en renterisico's van de vaste schuld | Bedragen * € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Renterisico op vaste schuld | Budget 2020 | Realisatie 2020 | Budget 2021 |
1. Renteherziening op vaste schuld o/g | 862 | 862 | 0 |
2. Betaalde aflossingen | 9.577 | 9.577 | 11.626 |
3. Renterisico op vaste schuld (1+2) | 10.439 | 10.439 | 11.626 |
Renterisiconorm | |||
4. Begrotingstotaal | 173.724 | 173.724 | 177.411 |
5. Het bij ministeriele regeling vastgestelde percentage | 20% | 20% | 20% |
6. Renterisiconorm | 34.745 | 34.745 | 35.482 |
Toets renterisiconorm | |||
6. Renterisiconorm | 34.745 | 34.745 | 35.482 |
3. Renterisico op vaste schuld | 10.439 | 10.439 | 11.626 |
7. Ruimte (+) / Overschrijding (-) (6-3) | 24.306 | 24.306 | 23.856 |
Uit bovenstaande tabel blijkt dat het renterisico op de vaste schuld in 2020 binnen de wettelijk gestelde normen is gebleven. |
Leningenportefeuille
In onderstaand overzicht geven wij de mutatie in de leningenportefeuille weer.
Leningportefeuille (bedragen * € 1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 |
---|---|---|---|---|
Beginstand per 1 januari | 115.003 | 131.691 | 132.659 | 2,52% |
Nieuwe leningen | 25.000 | 10.000 | 0 | 0,00% |
Reguliere aflossingen | -8.312 | -9.032 | -9.577 | 3,02% |
Vervroegde aflossingen | ||||
Renteaanpassing (oud percentage) | -3.370 | 0 | -862 | 3,64% |
Renteaanpassing (nieuw percentage) | 3.370 | 0 | 862 | 0,26% |
Eindstand per 31 december | 131.691 | 132.659 | 123.081 | 2,45% |
Per saldo is de leningenportefeuille in 2020 afgenomen met € 9.577.000,-.
Overzicht vaste uitzettingen 2020
Portefeuille vaste uitzettingen per 31-12-2020 (excl. Leningen BWS)
Naam geldnemer (bedragen * € 1.000) | Begin uitzetting | Restant uitzetting | Weging in portefeuille |
---|---|---|---|
Vaste uitzettingen publieke taak | |||
Woningcorporaties | |||
N.V. Stadsherstel | 363 | 0 | 0,00% |
Woningstichting Ieder1 | 15.792 | 8.442 | 39,68% |
Woningbedrijf Ons Huis | 4.538 | 0 | 0,00% |
Subtotaal Woningcorporaties | 20.693 | 8.442 | 39,68% |
Overige instellingen | |||
Stichting Hanzehof Zutphen | 8.860 | 6.229 | 29,28% |
Diverse personen i.v.m. gem. Stimuleringsregeling | 6.011 | 3.277 | 15,40% |
St. Beheer registergoederen inz. Museum Kip | 345 | 345 | 1,62% |
St. WoningEsco | 400 | 400 | 1,88% |
Ijsselwind B.V. | 58 | 58 | 0,28% |
Krediethypotheken (suite4SD) | 210 | 210 | 0,98% |
Project PI | 126 | 111 | 0,52% |
Coöperatie Zonnestroom | 500 | 1.313 | 6,17% |
Subtotaal overige instellingen | 16.510 | 11.943 | 56,13% |
Totaal uitzettingen publieke taak | 37.203 | 20.385 | 95,81% |
Vaste uitzettingen geen publieke taak | |||
Hypothecaire geldleningen ambtenaren | 1.905 | 891 | 4,19% |
Totaal uitzettingen geen publieke taak | 1.905 | 891 | 4,19% |
Totaal vaste uitzettingen | 39.108 | 21.276 | 100,00% |
De rente en aflossing van de leningen verstrekt aan de Stichting Hanzehof Zutphen wordt verrekend met de te verstrekken subsidie. De hypothecaire geldleningen ambtenaren heeft betrekking op de regeling van de voormalige gemeente Warnsveld. Met ingang van 1-1-2009 is in artikel 2 van de Wet Financiering Decentrale Overheden een nadrukkelijk verbod van hypothecaire leningen aan het personeel van openbare lichamen opgenomen. Dit verbod geldt voor nieuwe hypotheken.