Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Algemene baten en lasten

Toelichting product Algemene baten en lasten

Product 922 Algemene baten en lasten - lasten

De belangrijkste verklaring(en) voor het voordeel van € 5.293.000 op de lasten zijn:

  • € 466.000 incidenteel nadeel door een nog niet gerealiseerde taakstelling in het sociale domein. Deze taakstelling is heeft betrekking op diverse subsidies in programma 4. Aanvankelijk was deze taakstelling in 2020 € 695.000 maar door gedeeltelijke invulling van deze stelpost is de taakstelling gedaald tot € 466.000. Voor 2021 en verder is deze taakstelling ingevuld en zit deze niet meer in de begroting.
  • € 5.309.000 incidenteel voordeel. Met begrotingswijziging 2020-16 heeft de raad besloten € 5.309.000 over te hevelen van de bestaande rioleringsvoorziening naar een nieuwe spaarrioleringsvoorziening. Echter, deze verschuiving tussen de 2 voorzieningen mag niet via de exploitatie lopen. Dit is uitsluitend een balansmutatie. Daarom ontstaat er an de lastenkant nu een voordeel van €5.309.000. Aan de batenkant ontstaat een evengroot nadeel. Waardoor per saldo het geen gevolgen heeft voor het exploitatieresultaat.
  • € 141.000 voordeel op de post ‘onvoorzien’. In 2020 is er geen beroep gedaan op deze post.
  • € 71.000 nadeel op post voormalig personeel. De gemeente is eigen-risico drager. Mochten voormalige medewerkers gedurende het jaar toch nog werk vinden, dan kan het verwacht nadeel afnemen. Dat is ook in 2020 gebeurt. Bij de laatste bestuursrapportage werd nog een nadeel van € 103.000 geprognosticeerd.
  • € 15.000 voordeel op de uitgaven voor vennootschapsbelasting. Er is een budget voor advies omtrent vennootschapsbelasting. Er is in 2020 weinig advies aangevraagd. In 2021 is dit budget verlaagd.
  • € 539.000 voordeel op de uitgaven voor Krachtig Zutphen. Deels betreft dit een incidenteel voordeel. Een groot deel van de projecten die we in 2020 wilden starten is uitgesteld. Dit heeft voor een belangrijk deel met Covid te maken waardoor acties in een ander daglicht werden geplaatst en prioriteiten verschoven. Bovendien is het budget van Krachtig Zutphen bedoeld als co-financiering, en zijn de subsidies van de provincie en de regiodeal nog niet uitgekeerd waardoor ook onze co-financiering doorgeschoven wordt. Tegenover dit voordeel staat deels ook een lagere onttrekking (nadeel) aan de reserve Krachtig Zutphen
  • € 187.000 voordeel, waarvan € 150.000 incidenteel op begrote uitgaven voor de verbetering van de bedrijfsvoering. Van de provincie is een subsidie ontvangen voor de verbetering van de bedrijfsvoering. Daarnaast moet de gemeente ook eigen middelen hier voor inzetten. Dit project loopt nog door in 2021. Tegenover dit voordeel staat een nadeel van € 150.000 bij de inkomsten als gevolg van nog niet benutte subsidiegelden.
  • € 71.000 incidenteel voordeel op het beschikbaar gestelde budget voor het op orde brengen van de verzekeringsportefeuille. De verwachting was dat in 2020 alle werkzaamheden rondom dit project afgerond zouden worden. Dit is helaas nog niet het geval. Het is wel de bedoeling dat dit in 2021 wel afgerond wordt. Dit voordeel houdt ook een lagere onttrekking in aan de reserve implementatie verzekeringen.
  • € 174.000 nadeel op de rentedoorbelasting. De rente die aan de taakvelden wordt doorbelast, wordt toegerekend op basis van een bij de begroting gecalculeerd omslagrentepercentage. De basis hiervoor is de boekwaarde per 1 januari van de vaste activa. De werkelijke rentelasten en boekwaarden verschillen van de begrote rentelasten en begrote boekwaarden. Hierdoor kunnen de werkelijke rentelasten die aan de taakvelden moeten worden doorbelast afwijken. De totale rentelasten vielen lager uit dan begroot. Doordat de boekwaarden van diverse activa ook lager uitviel is er minder toegerekend aan diverse taakvelden. Het resultaat is hier verantwoord.
  • € 24.000 incidenteel voordeel op rekening saldo na bestemming. In 2020 zijn er bij het product structurele bezuinigingen doorgevoerd. Dit betreft het saldo van deze bezuinigingen voor het jaar 2020. Voor 2021 zijn deze bezuinigingen al in de begroting verwerkt.
  • € 143.000 nadeel als gevolg van een storting in de voorziening debiteuren. Aan de voorziening dubieuze debiteuren mot op basis van de openstaande debiteurensaldi een verplichte dotatie plaatsvinden. Hier wordt in de begroting geen rekening mee gehouden, waardoor dit tot een nadeel leidt. De dubieuze debiteuren betreft een mix van belasting debiteuren en andere openstaande debiteuren. Voor de debiteuren sociale zaken is een aparte voorziening gevormd.
  • € 137.000 nadeel als gevolg van een hogere storting in de voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen dan begroot. Deze hogere storting is een gevolg van het feit dat de storting in de voorziening groot onderhoud gemeentelijke panden gelijkmatig over de jaren verdeeld moet worden en niet mag fluctueren per jaar.

Product 922 Algemene baten en lasten - baten

De belangrijkste verklaring(en) voor het nadeel van €5.476.000 op de baten zijn:

  • € 150.000 incidenteel nadeel op de begrote subsidie inkomsten voor het project verbetering bedrijfsvoering. Doordat dit project nog doorloopt in 2021 zijn nog niet alle subsidiegelden besteedt. Tegenover dit nadeel staat een even groot voordeel aan lagere uitgaven. In 2021 wordt dit project afgerond.
  • € 5.309.000 incidenteel nadeel. Met begrotingswijziging 2020-16 heeft de raad besloten € 5.309.000 over te hevelen van de bestaande rioleringsvoorziening naar een nieuwe spaarrioleringsvoorziening. Echter, deze verschuiving tussen de 2 voorzieningen mag niet via de exploitatie lopen. Dit is uitsluitend een balansmutatie. Daarom ontstaat er aan de batenkant nu een nadeel van €5.309.000. Aan de lastenkant ontstaat een even groot voordeel. Waardoor per saldo het geen gevolgen heeft voor het exploitatieresultaat.
  • € 29.000 nadeel op overige inkomsten

Mutaties reserves - lasten

  • € 1.000.000 incidenteel voordeel als gevolg van de nog niet aangesproken begrotinggsbuffer voor niet gerealiseerde bezuinigingen in het sociaal domein. In de begroting was deze post opgenomen als begrotingsbuffer indien geplande bezuinigingen in het sociaal domein niet gerealiseerd zouden worden. Deze post valt vrij in het resultaat. Datzelfde geldt voor eventuele niet gerealiseerde bezuinigingen.
  • € 901.000 incidenteel voordeel als gevolg van de extra bezuinigingsmaatregelen die in de loop van 2020 genomen zijn. De bezuinigingen zijn afgeraamd van diverse budgetten in de hele begroting en op dit product begroot als storting in de algemene reserve. Deze begrote storting is niet gedaan zodat dit voordeel deel uit maakt van het rekeningsaldo.

Mutaties reserves - baten

  • € 71.000 incidenteel nadeel door een lagere onttrekking aan de reserve implementatie verzekeringen als gevolg van lagere uitgaven. In 2021 wordt dit project afgerond.
  • € 273.000 incidenteel nadeel als gevolg van een lagere onttrekking aan de reserve kantoorautomatisering. De kapitaallasten van de automatiseringsinvesteringen worden gedekt uit de reserve kantoorautomatisering.  Nog niet alle lopende projecten zijn afgerond waardoor in 2020 minder wordt onttrokken aan de reserve.
  • € 34.000 nadeel door een lagere onttrekking aan de reserve bedrijfsmiddelen stadsbeheer. Een aantal geplande investeringen zijn dit jaar niet gerealiseerd maar doorgeschoven naar 2021.
  • € 307.000 incidenteel nadeel door een lagere onttrekking aan de reserve Krachtig Zutphen. Er is minder onttrokken omdat er ook minder uitgaven zijn geweest voor Krachtig Zutphen. Dit staat beschreven als voordeel bij de lasten van dit product.
  • € 171.000 incidenteel nadeel als gevolg van het begrote begrotingssaldo. Omdat deze onttrekking niet is gedaan maakt dit saldo onderdeel uit van het totale jaarrekeningsaldo 2020.
Deze pagina is gebouwd op 06/28/2021 09:41:32 met de export van 06/28/2021 09:29:21